De pagina is niet gevonden

Bekijk het actuele aanbod of neem contact met ons op.

De letter M is misschien wel de meest sterke letter in de autowereld. Als u iemand verteld dat u met een “M” onderweg bent dan is het voor elke liefhebber direct duidelijk dat u niet zomaar een auto liefhebber bent maar dat het voor u erg belangrijk is om een auto te rijden die u bijzonder laat voelen en die onderdeel uitmaakt van een zeer rijke geschiedenis. 

De mythe rondom “M” begon in mei 1972 met slechts 35 medewerkers. BMW M-GmbH werd opgericht en groeide gestaag door als de Motorsport afdeling van BMW. In 1988 werkten er al meer dan 400 medewerkers bij deze start-up binnen BMW en op zich is die groei niet zo verwonderlijk. BMW M GmbH was namelijk vanaf het begin betrokken bij hele belangrijke projecten. Wat te dneken van de BMW 3.0 CSL tourwagen. Of de, speciaal voor Zuid-Afrika ontwikkelde BMW E12 528i? Door het succes van het race programma merkte BMW dat er vraag was naar een échte M-auto. 

De eerste straatauto die werd ontwikkeld door BMW M was de BMW M1. De auto werd op de autosalon van Parijs in 1978 voor het eerst voorgesteld aan het grote publiek en was vanaf de eerste seconden een enorm tot de verbeelding sprekende sportauto. Toch werd de BMW M1 door de klanten van BMW ervaren als een auto die iets teveel raceauto was en iets te weinig straatauto. Daarom wijzigde de strategie van BMW M in de jaren erna en werd er nog eens goed nagedacht waar een BMW M aan moet voldoen. De eerste auto volgens de nieuwe filosofie was de BMW E12 M535i. De voorganger van de eerste BMW M5. 

Het midden van de jaren ’80 waren spannende tijden voor BMW M. Het aantal medewerkers bleef gestaag groeien en er werd ook niet langer louter aan projecten voor de racerij gewerkt maar er werden eigen straatauto’s ontwikkeld. De lessen die met de E12 M535i werden geleerd bleken erg waardevol en zorgden ervoor dat BMW M klaar was voor haar eerste modellen in iconische reeksen. 

In 1984 werd de BMW M635 CSI geïntroduceerd. Hoewel de auto niet simpelweg M6 heet is het een volledig door M ontwikkelde BMW die is voorzien van de fantastische M88/3 motor die een jaar later ook dienst zou gaan doen in de BMW E28 M5. In 1986 volgde de BMW E30 M3, de eerste M3. Met zijn 2,3 liter viercilinder motor en een vermogen van 194 pk was het een onvoorstelbaar krachtige auto in die tijd. Een kleine koets, een viercilinder die helemaal tot in de bovenste toerenregionen moet worden uitgeknepen en een fantastische balans. Het zal u niet verbazen dat de E30 M3 direct een enorm succes was. Bergwerff Automotive heeft sinds 1986 ervaring met de BMW E30 M3 en durft zich daarom E30 M3 specialist te noemen. Onze expertise maakt dat wij altijd een paar gebruikte E30 M3’s in de voorraad hebben of weten te vinden. Ook de BMW E24 M635 CSI en BMW E28 M5 kennen voor ons geen geheimen en zijn bij ons regelmatig te gast in de voorraad. Door de jaren heen hebben wij verscheidene BMW E28 M5’s gerestaureerd en ook de hebben wij al meermaals een BMW M635 CSI E24 gerestaureerd. In 1988 komt eindelijk de opvolger van de BMW E28 M5 in de vorm van de BMW E34 M5, ook een auto die regelmatig is verkocht door Bergwerff Automotive. De BMW E34 M5 gaf direct een mooi inkijk in de weg die M GmbH was ingeslagen en zou blijven volgen voor de jaren ’90. De E34 M5 was tevens de eerste M5 die zowel als Limousine als in Touring versie werd aangeboden. Bij haar introductie had de BMW E34 M5 de beschikking over een 3.6 zes-in-lijn motor en later zelfs een 3.8 zes-in-lijn motor. De eerste leverde 315 pk en de 3.8 zelfs 340 pk. Het zijn tot op de dag van vandaag auto’s die enorm tot de verbeelding spreken dankzij de enorm krachtige zes-in-lijn motor die synoniem staat voor de engineering van BMW. 

De jaren negentig stonden in het teken van grote vermogens. BMW M GmbH is inmiddels uitgerust tot een waar powerhouse binnen de BMW Group en staat garant voor rijplezier. De manier waarop dat rijplezier echter wordt geleverd is wel aan verandering onderhevig. De BMW E36 M3 krijgt namelijk de beschikking over een zes-in-lijn in plaats van een viercilinder en krijgt een vermogen van eerst 286 pk uit de S50 en later 321 pk uit de S54 motor. De BMW E36 M3 was tevens de eerste M die werd voorzien van een SMG transmissie. Diezelfde motoren vinden in 1996 ook hun weg naar de BMW M-Roadster en BMW M-Coupé. Helemaal aan het begin van de jaren ’90 denkt BMW na over een nieuw topmodel. Een soort van moderne opvolger van de BMW M1 waarbij de (terechte) kritieken over teveel raceauto en te weinig straatauto ter harte zijn genomen. Maar de business case is niet sluitend te krijgen en daarom ziet de BMW M8 nooit het levenslicht en blijft het bij een enkel prototype. Dat is jammer want nog niet eerder bouwde M GmbH een V12 auto. In 1998 komt de BMW E39 M5 op de markt. Deze keer louter als Limousine en uitgerust met een 5.0 V8 motor die 400 pk levert. De enige transmissie die is te kiezen is een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. De S62 blonk niet alleen uit in koppel maar leverde ook veel vermogen bovenin en gaf de BMW E39 M5 de ultieme snelheid mee om vol gas mee over de Autobahn te rijden. Bij Bergwerff Automotive zijn wij groot liefhebbers van al het moois dat BMW M ons door de jaren heen heeft gegeven en hebben wij niet alleen de expertise in huis om u te helpen bij uw zoektocht naar uw BMW M3 of BMW M5 maar kunnen wij deze ook voor u onderhouden in onze moderne garage. 

Eigenlijk is er maar één constante in het leven en dat is verandering. De BMW E46 M3 was echter in veel opzichten best wel gelijk aan de BMW E36 M3. De E46 kreeg een doorontwikkelde motor en doorontwikkelde optionele SMG. Uiteraard was de handgeschakelde transmissie ook nog steeds mogelijk. De Z4 M Roadster en Z4 M Coupé kregen dezelfde motor als de E46 M3. Was BMW M dan een beetje ingedut? Nee, integendeel. De nieuwe BMW E60 M5 kreeg een volledig nieuw ontwikkeld V10 die werd ontwikkeld in samenwerking met het formule 1 team van Sauber. Een waanzinnige motor die uit 5.0 liter slagvolume een vermogen van maar liefst 507 pk wist te halen dankzij een maximaal toerental van 7.750 toeren per minuut. De motor werd gekoppeld aan een SMG III transmissie met 7 versnellingen die de rijervaring naar een nog hoger niveau wist te tillen. BMW bouwde zelfs een kleine serie E60 M5’s met handgeschakelde transmissie voor klanten in de Verenigde Staten. Er werd zelfs een BMW E61 M5 Touring gebouwd die een atmosferische V10 combineerde met de praktische bruikbaarheid van een stationcar, ongeevenaard. De V10 motog lag ook in de M6 Coupé en BMW M6 Cabrio. Een carrosserie waarin de V10 nog beter tot zijn recht kwam dankzij een lager gewicht en een lager zwaartepunt dankzij een carbon dak voor de coupé. De M3 kreeg voor het eerst en tot op heden ook voor het laatst de beschikking over een V8. De atmosferische V8 was grotendeels gebaseerd op de motor in de V10 minus twee cilinders en bracht ene fantastiche rijervaring met zich mee. De combinatie van die grote V8 in een kleine koets was niet te versmaden. Aanvankelijk was de E92 M3 louter als handgeschakelde auto te krijgen later kwam daar een DKG met dubbele koppeling bij. Tot slot was er nog de benjamin. Misschien wel de grootste pretletter uit het hele verhaal. De BMW 1M, in eerste instantie een beetje ontvangen als een “parts bin special” met het M3 chassis in een 1-serie coupé body en een getunede N54 motor in plaats van een hardcore M- motor maar zoals wel vaker was de uitkomst vele malen groter dan de som der delen zou doen vermoeden. 

Maar aan al het goede komt een eind, zo ook aan de tijd dat BMW de M3 en M5 kon aanbieden met een atmosferische motor. Door de steeds strenger wordende uitstootnormen was het noodzakelijk dat BMW de M3 en M5 ging voorzien van motoren met turbo’s. Beide motoren leverden daardoor 2 cilinders in. De M5 ging van V10 naar V8 met turbo’s en de M3 ging van V8 naar zes-in-lijn met turbo’s. De motor in de M5 vond, op veler verzoek, ook eindelijk zijn weg naar de BMW X5 en X6 in de vorm van een X5M en een X6M. Vooral de klandizie in Amerika liep direct erg warm voor de SUV van BMW met vermogen dankzij M. De BMW F85 X5 M en BMW F86 X6 M werden beide aangedreven door dezelfde 4,4 liter twin-turbo V8 als de F10 M5, de F06 M6 Gran Coupé de F12 M6 Coupé en de F13 M6 Cabrio. Het geeft dus aan dat downsize voor BMW een groot voordeel had want dankzij het koppelmotor was de V8 nu ook geschikt voor de X5 en X6, iets dat met de V10 nooit had kunnen gebeuren. De M3 onderging niet alleen grote verandering in de vorm van een nieuwe zes-in-lijn motor met turbo’s maar ook omdat de M3 nu alleen louter een Limousine is. De coupé en cabrio gaan vanaf de F8x generatie door het leven als M4 coupé en M4 cabrio. Dankzij het overdonderende succes van de BMW 1M besloot BMW voor de nieuwe generatie modellen direct een M2 op de markt te brengen. De F87 M2 volgde in eerste instantie grotendeels het recept van de 1M in die zin dat ze een getunede N55 motor kreeg en pas bij de facelift de optie kreeg om een M3 motor te bestellen in de vorm van een BMW M2 Competition. Ook hier waren beide auto’s weer leverbaar met een transmissie met dubbele koppeling en een handgeschakelde transmissie. 

De F90 generatie die in 2017 op de markt kwam ging eigenlijk verder waar de F10 M5 was gebleven. De auto kreeg wederom de beschikking over een 4.4 liter V8 met twee turbo’s maar was deze keer goed voor 600 pk en later zelfs 635 pk. Het grote verschil met de F10 M5 was dat de BMW F90 M5 n voor het eerst werd geleverd met BMW xDrive vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving in de F90 is zelfs zo intelligent dat het mogelijk is de auto met louter achterwielaandrijving te rijden. Ook deze motor vond weer haar weg naar de F95 X5M en de F96 X6M uiteraard lag deze aandrijflijn ook in de F92 M8 Coupé, de F91 M8 Cabrio en de F93 M8 Gran Coupé. 

De F80 M3 werd opgevolgd door de G80 M3 generatie waarbij voor het eerst in de geschiedenis de BMW M3 Touring leverbaar werd. Bij de introductie van de 4-serie was er veel te doen over de neus van de BMW 4-serie die met haar grote nieren nogal uitgesproken is.  In tegenstelling tot andere motoriseringen bij de gewone 3-serie Limousine en Touring werd er door BMW voor gekozen de BMW M3 en M4 beide van dezelfde neus te voorzien. Later werd daar nog de BMW M3 CS aan toegevoerd die niet alleen lichter was maar ook van meer vermogen werd voorzien. De S58B30T0 levert in de gewone M3 480 pk, in de BMW M3 Competition 510 pk en in de CS zelfs 550 pk. De G80 M3 generatie heeft zojuist een facelift ondergaan en ook de M3 Touring krijgt binnenkort een CS versie. De BMW M3 CS Touring is binnenkort te bestellen maar is waarschijnlijk zeer gelimiteerd. 

Hoewel de techniek in de F90 M5 en de huidige generatie M3 heel modern is staat er een nieuw hoofdstuk voor de deur. Met de komst van de BMW XM liet BMW zien dat M en Hybride ook prima hand in hand kunnen gaan. De nieuwe M5 krijgt dan ook een hybride aandrijflijn met een  systeemvermogen van 727 pk en 1.000 Newton meter koppel.