Het Ultieme BMW E30 Koopadvies

De BMW E30 is een van die auto's die liefhebbers blijven aanbidden maar, het is een BMW die ook bij niet-BMW liefhebbers in de smaak valt. De E30 M3 overstijgt de liefde voor het merk. Het tijdloos fraaie en ingetogen uiterlijk is klasse overschrijdend en was een voorbode van de niet aflatende engineering die BMW aan de dag heeft gelegd om een bijna perfect product te introduceren. De BMW E30 M3 was het fundament waarop een van de meest tot de verbeelding sprekende productlijnen ooit werd gebouwd. Dit is een auto waar je niet alleen instapt maar je mee vergroeid raakt. Elke stuurbeweging, elke millimeter druk op het gaspedaal en zelfs de geur van het interieur – het is heden ten dage een analoge oase in een digitale wereld. Maar hoe zorg je ervoor dat je geen verkeerd exemplaar koopt? Hier is je bindend koopadvies.

BMW E30 M3 Diamond Black Metallic Handgeschakeld first hand 1988 low mileage

Waarom de E30?

De E30 is een meesterwerk van balans. Het chassis is zo goed ontworpen dat het zowel beginners als doorgewinterde coureurs een glimlach bezorgt. Hij biedt net genoeg grip om snel te zijn terwijl je met een toefje overstuur door bochten gaat, maar niet zoveel dat je vergeet wat achterwielaandrijving echt betekent. Voeg daarbij een uitstekende gewichtsverdeling, vrijwel 50/50 en je hebt een auto die je met vertrouwen een bocht instuurt en waar mogelijk met een grootse zwiep weer uit komt.

En de motoren? De S14 is een hand gebouwd meesterwerk met minimaal 200 pk en staat niet alleen bekend om zijn voorkeur voor hoge toerenregionen maar ook voor zijn ongeëvenaarde uithoudingsvermogen. 

Waar moet je op letten?

Een E30 kopen vereist een scherp oog voor detail en voldoende technische kennis. Hier zijn de belangrijkste aandachtspunten:

1. Roest (de eeuwige vijand)

De carrosserie van de E30 is in de basis goed gebouwd, maar niet immuun voor gebruik in slecht weer en met name zout. Controleer vooral:

  • Wielkasten: Binnenste randen, voor en achter. Wanneer u alleen hier roest ziet blijft de roest vaak beperkt tot dit punt in de carrosserie en is het relatief goedkoop op te lossen.
  • Dorpels: Een van de eerste plekken waar roest zich nestelt. Vooral zichtbaar door blaasjes op de dorpel en gaten in de onderzijde van de dorpel, direct een stuk kostbaarder om te repareren. 
  • Vloerpannen: Til de matten op en kijk naar de onderkant. Wanneer u hier roest ziet zijn de reparatiekosten vaak vele malen hoger dan wanneer u slechts een dorpel of wielkastrand hoeft te repareren. 
  • Accubak: Roest kan zich hier verstoppen en is lastig te repareren. Nieuwe delen zijn vaak vrij goed te verkrijgen en relatief eenvoudig te monteren. 
  • Kofferbakrand: Controleer de hoeken en de lasnaden. Een klein roestgaatje kan vaak een voorbode zijn van veel reparatiekosten. 

Roest repareren is niet goedkoop, en een slechte carrosserie kan vaak een voorbode zijn van verder achterstallig onderhoud of een auto die, door de jaren heen, niet de liefde heeft gehad die ze, op basis van de huidige waardes, zou verdienen. De E30-serie is lange tijd een goedkope BMW geweest en daarom zijn er veel exemplaren die een zwaar leven hebben gehad. Als het de bedoeling is een auto aan te schaffen om deze op een later tijdstip te restaureren dan loont het ook om op zoek te gaan naar een zo goed mogelijke basis. 

2. De motoren – wat zit er onder de kap?

De E30 kwam met een breed scala aan motoren, elk met een geheel eigen karakter. Hier is een overzicht:

  • M10 (316, 318i): Deze robuuste viercilinder is betrouwbaar, maar klinkt wat industrieel en blinkt niet uit in loopcultuur. Perfect als je een eenvoudige en betaalbare klassieker zoekt. Tevens geschikt voor beginnend bestuurders vanwege het lagere vermogen
  • M40 (318i na 1987): Stillere en soepelere viercilinder, maar let op de distributieriem. Vervang deze op tijd.
  • M20 (320i, 325i): De M20 is een iconische motor en daarom meer geliefd dan de vierclinder motoren. Deze zescilinder heeft een heerlijk soepele krachtopbouw en klinkt briljant. Let wel op de distributieriem – hij moet om de 4 jaar of 60.000 km vervangen worden.
  • M21 (324d/td): Een diesel? Ja, dat kan, maar alleen als je een puur utilitaire klassieker zoekt. En laten we eerlijk zijn met de huidige regelgeving omtrent uitstoot is dit waarschijnlijk de minst voor de hand liggende optie als u op zoek bent naar een klassieker. 
  • S14 (M3): De hoogtoerige viercilinder in de M3 is een technische juweel. Maar tenzij je een aanzienlijk budget hebt, blijft dit waarschijnlijk een droom.

3. Transmissies – handmatig of automaat?

De handgeschakelde versnellingsbakken (Getrag 240/260) zijn solide en bieden precies de feedback die je wilt in een klassieke sportieve auto. De automaten... nou, die werken, maar je koopt geen E30 voor comfort. Ga voor een handbak. Mocht de ideale auto zich voordoen en voorzien zijn van een handbak weet dan dat het relatief eenvoudig is deze te vervangen voor een handgeschakelde auto. 

4. Onderstel en ophanging

Het onderstel van de E30 is een meesterwerk van eenvoud en efficiëntie, maar slijtage kan een probleem zijn. Controleer:

  • Rubberbussen: Vooral de draagarmen en stabilisatorstangen. Versleten bussen maken de auto vaag in bochten.
  • Dempers en veren: Veel E30’s hebben aftermarket-onderdelen. Hoogwaardige upgrades zoals Bilstein of Eibach zijn een pluspunt; goedkope tuning-delen zijn een rode vlag.
  • Stuurinrichting: Controleer op speling in het stuurhuis. Een goed functionerende E30 stuurt messcherp.

5. Remmen

De standaard remmen zijn prima voor dagelijks gebruik, maar als je van plan bent om enthousiast te rijden, overweeg dan een upgrade met betere schijven en blokken. Controleer ook of de remleidingen in goede staat zijn.

6. Interieur en elektronica

De kwaliteit van het interieur is typisch Duits – robuust, maar gevoelig voor verwaarlozing. Controleer op:

  • Dashboard: Scheuren zijn gebruikelijk.
  • Stoelen: Versleten bekleding en losse steunveren zijn een teken van intensief gebruik, maakt natuurlijk niet uit maar als de auto een bijzonder lage kilometerstand heeft en toch een versleten interieur is extra opletten gewenst. 
  • Elektronica: Het elektrisch systeem is betrouwbaar, maar controleer of alle knoppen en schakelaars werken, vooral het schuifdak en de ramen.

Welke modellen zijn het beste?

  • 316i / 318i: Licht, eenvoudig en betaalbaar. Prima voor beginners, maar mist de punch van de zescilinders.
  • 320i: Een stap omhoog. Het geluid van de zescilinder maakt een hoop goed, maar verwacht geen raket.
  • 325i: Dit is de sweet spot. Genoeg vermogen, een fantastisch geluid en een heerlijk uitgebalanceerd chassis.
  • 325ix: De vierwielaangedreven versie is zeldzaam en interessant, vooral als je in de winter wilt spelen.
  • M3: De ultieme E30, maar ook een van de duurste klassiekers die je kunt kopen. Fantastisch op het circuit, maar niet voor iedereen haalbaar.
Fantastisch op het circuit, maar niet voor iedereen haalbaar.

Prijzen

Een nette viercilinder begint rond de €10.000. Voor een zescilinder zoals de 325i betaal je al snel €20.000 of meer. En de M3? Die zit tegenwoordig in de stratosfeer, vaak boven de €80.000. Investeer in een goed exemplaar, want een slechte E30 kost je meer aan reparaties dan een nieuwe 3-Serie.

Conclusie

De BMW E30 is een van die zeldzame auto's die precies biedt wat je wilt van een klassieke rijdersauto. Hij is prachtig, mechanisch bevredigend en praktisch genoeg om regelmatig te gebruiken. Maar wees voorbereid: slechte exemplaren zullen je portemonnee leegzuigen. Koop verstandig, onderhoud hem goed, en geniet van elke kilometer. Want zoals elke echte autoliefhebber weet: een E30 rijden is puur "Freude am Fahren" zoals het ooit was bedoeld.