Een rondje feiten

Benzine v elektrisch

De elektrische auto staat onder druk. Een regering die de koper in onzekerheid laat voor wat betreft de Motorrijtuigenbelasting. De pers die veelal wel de negatieve berichten maar, niet de positieve berichten belicht. Wat krijg je dan? Een consument die het gewoon echt even niet meer weet. Logisch.  

Laten we daarom eens kijken naar de feiten. Geen gevoel, emotie, persoonlijke voorkeur maar gewoon keiharde getallen. Vroeger was het zo dat een EV een fors hogere aanschafprijs had ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto. Door het steeds groter wordende aanbod van EV's aan de ene kant en de alsmaar stijgende BPM aan de andere kant is dit verschil steeds kleiner geworden. We kunnen zelfs stellen dat er geen verschil meer is in aanschaf tussen benzine en een vergelijkbare EV.  

Geheel 2024 is de EV nog vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (Verder: “MRB”). In 2025 moet de EV-rijder beginnen met het betalen van MRB en krijgt ze 75% korting ten opzichte van de MRB van een benzineauto met een vergelijkbaar gewicht. Wat daarna gaat gebeuren is momenteel nog niet duidelijk maar over één ding lijken de politieke partijen het wél eens te zijn: iemand die in een EV rijdt mag daar niet voor worden gestraft. De MRB zal dus naar alle waarschijnlijkheid net iets onder een vergelijkbare benzineauto zitten of gelijk aan een benzineauto zijn.  

Met wegenbelasting alleen, bent u er niet
Maar autorijden is meer dan alleen het maandelijks betalen van de MRB. Een auto behoeft daarnaast ook onderhoud en brandstof. Wederom een feit: de gemiddelde auto met verbrandingsmotor heeft 2,000 onderdelen in de motor en aandrijflijn. Al die onderdelen moeten worden onderhouden en uiteindelijk moeten die worden vervangen. Een EV heeft er slechts 20. Tel daar nog bij op dat een EV zuiniger omgaat met banden (tenzij u bij elke gelegenheid gebruik maakt van het volledig beschikbare prestatiepotentieel). Een EV heeft dus aanzienlijk minder onderhoud nodig en zal dus ook in die categorie beter scoren dan een vergelijkbare benzineauto. Tel daar nog bij op dat er steeds meer mensen met zonnepanelen op het dak zijn. Dan is het laden ook nog eens spotgoedkoop. 

Maar wat zijn nu die cijfers omtrent het gebruik en bezit? Laten we beginnen bij de auto's die we hebben geselecteerd voor dit vergelijk. In de “elektrische hoek” zien we de BMW iX1 xDrive30, 313 pk sterk goed uitgevoerd, slechts 4.200 kilometer gereden en van bouwjaar 2023, vraagprijs: € 57.875,-. De “benzine hoek” wordt vertegenwoordigd door de BMW X1 23i xDrive 217 pk sterk, eveneens goed uitgevoerd, 10.639 kilometer gereden en eveneens van bouwjaar 2023, Vraagprijs € 58.875,-. In het navolgende voorbeeld gaan we uit van iemand die 20.000 kilometer per jaar rijdt.  

De cijfers:  

Auto 

BMW iX1 xDrive30 

BMW X1 23i xDrive 

Vermogen 

313 pk 

217 pk 

Prijs:  

€ 57.875,- 

€ 58.875,- 

Verbruik 

180 WH/km 

6,6L/100 km 

MRB 

€ 0,- 

€ 1.280,- 

Co2 uitstoot 

0 gram 

153 gram per kilometer 

Kosten brandstof* 

€ 1.296,- 

€ 2.807,64 

 

 

 

Totaal:  

€ 1.296,-  

€ 4.087,64 


Conclusie: 
Kortom de cijfers liegen niet. Stel dat we de vergelijking doortrekken naar 2025 dan kost de iX1 in Zuid-Holland zo'n € 320,- MRB in het jaar. Dan slinkt het verschil natuurlijk iets voor wat betreft de totale kosten. Dan kost de iX1 € 1.616,- per jaar en de X1 23i xDrive € 4.087,64, nog altijd een groot verschil. Doet de politiek niets voor de EV en blijft de MRB gelijk aan een benzineauto dan is het verschil nog altijd substantieel te noemen. Kortom, als u niet afgaat op onderbuikgevoel of de dingen die de media roepen dan kunt u volgens de headlines misschien wel niet goedkoper uit zijn dan met een vergelijkbare benzineauto maar in de praktijk zullen uw dagelijkse kilometers toch echt significant minder kosten.  

 

* bij het opstellen van dit stuk zijn we uitgegaan van de navolgende gegevens. Voor de benzine hebben we gerekend met de gelden landelijke adviesprijs van € 2.127 en voor de stroom hebben we gerekend met de gemiddelde prijs van € 0.36 per kWh. Voor het gemak van het artikel zijn we er van uitgegaan dat de koper van de iX1 door het geringe kilometrage thuis kan laden of bij vergelijkbare openbare langzame oplaadpunten.